neděle 20. června 2010

Portal

Štěstí, vcelku relativní pojem. Pro někoho znamená mít dost peněz, úspěch, najít lásku, mít přátele, být oblíbený. Zkrátka každý si pod štěstím představí právě to, co je pro něj nejdůležitější a on to má, ale ostatní ne.
ale všichni, bezesporu všichnni máte štěstí, že se každé ráno probudíte ve své posteli a nejste nuceni řešit logické úkoly a bojovat o holý život v uzavřeném výzkumném zařízení Aparture science. Hlavní hrdince se totiž nepoštěstí a jednoho dne se probudí v neznámé uzavřené místnosti. Jaký bude její osud? jak se tam dostala? pojďme si o této zajímavé hře povědět více.



Hra nebyla vydána samostatně, jelikož si od ní studio příliš neslibovalo. portál byl přidán jako bonus ke hrám jako Half-Life 2, Team Fortress 2 a Half-Life 2 epizoda 1.
Celý balíček se jmenoval Orange box. Později bylo možné zakoupit digitální verzi hry pomocí Steamu. Ale kdo vlastně tuhle hru vyvíjel? A proč se stala nejoriginálnější hrou roku 2007?

Myslím si, že hlavním důvodem oblíbenosti hry je její odlišnost. všechno už tady dá se říci bylo. Střílečky, budovatelské strategie a strategické hry celkem, RPG hry atd... :) Portál nabídl to, co žádná jiná hra předtím. Do ruky se vám dostal jakýsi prototyp zbraně, která dokáže vytvořit inter-prostorové portály mezi ploché roviny.
Příběh a prostředí, kde se hra odehrává je také velice originální a příslibek GLADOS, tak se totiž jmenovala jednotka AI, která měla všechny ty pokusy na svědomí, tomu dodává třešničku na dort. Kdo tu hru zdárně dohrál do konce ovšem ví, že na jakoukoliv odměnu může zdaleka zapomenout a spíš než si nacpat břich, utéct nalačno co nejdále z toho proklatého výzkumného zařízení řízeného šílenou umělou inteligencí s vražednými sklony.

Hratelnost:
Při samotném hraní portálu jsem si připadal opravdu jako pokusné zvíře, jehož smrt nebude znamenat vůbec nic. První, zkušební, úrovní jsem prošel za pár vteřin a s příslibem dortu jsem pomalu nastoupil do výtahu. Dokončil jsem tímto způsobem pár úrovní, načež jsem dostal konečně možnost vyzkoušet si portálovou zbraň. zatím pouze s modrým portálem. Ale nebojte se, oranžový dostanete po dalších pár úrovních.
Hra má dvacet různých úrovní, kdy dokončit jednu z předposledních vám zabere pár desítek minut a určitě při svých pokusech nejednou zemřete.



Po dokončení dvacáté úrovně na vás ovšem nečeká slíbený dortík a konec hry, nýbrž budete muset projít "zákulisím" a zabít GLADOS, pokud se to takhle dá říct. Celá vaše putování končí v podivné hale, kde je samotný systém GLADOS a vy jej budete muset zničit, nebo vás zabije vysoce účinným neurotoxinem a vaše mise bude neúspěšná.



Vývoj hry:
Portál je duchovní nástupce na freeware hru Narbacular Drop. Hru vytvořilo studio Digipen, tvořené výhradně studenty, kteří použili stávající engine z Half-Life 2.
Na základu hry pracovalo zhruba deset lidí po dobu dvou let a čtyř měsíců.
Dort měl být původně pouze easter egg, ale nakonec se ve hře objevil jako jeden z hlavních předmětů.


Zde si můžete poslechnout soundtrack:




V roce 2011 má vyjít pokračování této úspěšné hry. Již teď se nemohu dočkat, ovšem doufám, že se vývojářům podaří navodit stejně hutnou atmosféru jako v prvním dílu i přesto, že "Cake is a lie!"

Závěr:
Portál je logická 3D hra s trochu akčními prvky, která je přímo ideální pro začínající hráče, co se bojí okusit stříleček jako Battlefield nebo Call of duty. Dá se také snadno stáhnout z internetu přes kreditní kartu, takže si ji mohou zahrát i manažeři či obchodní poradci.Hře nemám co vytknout, snad jenom jednoduchost v některých úrovních, ale to je vyrovnáno přídavnými úrovněmi, které jsou mnohdy už daleko těžší. grafika je na svou dobu, ba i teď úžasná, GLADOS té hře dodává šťávu. To vše zakončuje plno achievmentů a nádherný song. Tato hra si právoplatně zaslouží 9/10.

Žádné komentáře: